تبلیغات
گروه فیزیک استان کردستان - جلسه مشترک گروه و انجمن فیزیک استان کردستان
 
گروه فیزیک استان کردستان
درباره وبلاگ


سایت گروه فیزیک استان کردستان
مکانی برای اطلاع از آخرین اخبار
و فعالیت های گروه فیزیک
و به اشتراک گذاشتن تجربیات متنوع
و ارزشمند همکاران علاقمند
به آموزش فیزیک

ایجاد کننده وبلاگ : سیروان مردوخی
مطالب اخیر

اولین جلسۀ مشترک گروه و انجمن فیزیک استان کردستان در سال تحصیلی 45-94، در تاریخ هفتم آبانماه، در دفتر انجمن واقع در پژوهشکده استان با حضور این همکاران برگزار شد:

آقایان: هادی آویردی (دبیر بازنشسته آموزش و پرورش سنندج)، سعدالله ابراهیمی (دبیر ناحیۀ 2 سنندج و عضو گروه و انجمن فیزیک استان کردستان)،محمد بدرودخوان (دبیر ناحیۀ 2 سنندج و مدیر گروه فیزیک استان کردستان)، سیروان امیری (دبیر فیزیک دیواندره و عضو انجمن فیزیک استان کردستان)،عبدالواحد خالدی (دبیر فیزیک ناحیۀ 1 و عضو انجمن فیزیک استان کردستان)،

و خانمها: فریده صلواتی (دبیر فیزیک ناحیۀ 2 سنندج و عضو انجمن فیزیک استان کردستان)، فرانک لاهورپور (دبیر فیزیک ناحیۀ 2 سنندج و مدیر انجمن فیزیک استان کردستان)، و بهاره فخرائی (دبیر فیزیک ناحیۀ 1 سنندج و عضو گروه فیزیک استان کردستان).

موضوعات اصلی جلسه بر محور ارائۀ راهکارهایی جهت تشویق همکاران به فعالیت بیشتر و تقویت بنیۀ علمی و حرفه ای خود و آنها بود.

 چلسه

ابتدا آقای ابراهیمی پیشنهاد کردند که فراخوانی برای نقد و بررسی کتاب های درسی داده شده، و جلسات حضوری نقد و بررسی کتابهای درسی برگزار شود. امتیازی هم برای این مشارکت منظور شده و از مدیر کل برای همکاران فعال تشویقی درخواست گردد.

آقای آویردی: اگر بولتن خبری یا مجله ای تهیه کنیم که در اختیار خودمان باشد و بتوانیم بین همکاران پخش کنیم،کانال مناسبی برای مطرح کردن فعالیت های همکاران و نقد و بررسی های آنها و همچنین جمع بندی نظرات ارائه شده خواهد بود و به نوعی همکاران فعال نیز تشویق می شوند.

خانم صلواتی پیشنهاد دادند که جلسات همفکری و شنیدن درددلها و حرفهای همدیگر داشته باشیم. زیرا دبیران فیزیک به واسطۀ ماهیت درسشان بیشتر از همکاران دیگر مورد اعتراض واقع می شوند و در مدرسه به مشکل بر می خورند و به حمایت نیاز دارند. مثلاً گاهی مطالب پایه و پیش نیاز ریاضی را خیلی از دانش آموزان نمی دانند یا در همان سال تحصیلی دیرتر می خوانند، و همین برای معلم فیزیک معزل ایجاد می کند. یا مثلاً بعضی پایه ها مشکلات خاص خود را دارند، بخصوص در سال دوم که چون اختلاف سطح زیادی بین مطالب سال اول و دوم هست، همیشه جبهه گیری نسبت به معلم سال دوم ایجاد می شود. بین همکاران خانم و آقا هم تبعیض وجود دارد و بعضی از پایه ها و مدارس را به معلمان خانم نمی دهند و آنها را دست کم می گیرند که همین انگیزه همکاران را کاهش می دهد. مشکلات حاشیه ای دیگری هم در ارتباط با کادر مدرسه و بخصوص مدیر بعضی مدارس وجود دارد: می خواهند نمره را تغییر دهیم یا در کلاس داری معلم دخالت می کنند، حتی بعضی جاها نظر مثبت مدیر لازم است تا همکار بتواند به آن مدرسه برود! در غیر این صورت پیغام می دهد که آن طرفها پیدایش نشود!

خانم فخرائی: گروه باید پل ارتباطی خوبی بین مدیران و معلمان جهت نزدیک کردن دیدگاه ها و درک متقابل بیشتر آنها باشد و کاری کند که مدیران نقش حمایتی بیشتری در مورد همکارانی که دروس دشواری مانند فیزیک تدریس می کنند داشته باشند.

خانم صلواتی: تلاش ما باید این باشد که حرمت معلم حفظ شود، و به شیوۀ تدریس و کلاسداری و ارزشیابی او بها داده شود. ما باید یک چتر حمایتی ایجاد کنیم.

آقای آویردی: هر چه شخصیت معلم از نظر علمی و اخلاقی بالاتر رود، کمتر در معرض این تهدیدها و دخالت ها و اعتراض ها قرار می گیرد. درست است که ما علامۀ دهر نیستیم، اما حداقل باید بتوانیم در حد حوزۀ کاری خود آن تسلط و توانایی لازم را داشته باشیم، و به خصوص از نظر شخصیتی و اخلاقی، تا کسی جرأت نکند به ما حرفی بزند. من گاهی می شنوم که همکاری می گوید بقیۀ درس را در موسسه بعد از ثبت نام و واریز پول می گویم، یا پول می گیرند و نمره می دهند که واقعاً باعث تأسف است و وجه و اعتبار همۀ معلمان را زیر سوال می برد

آقای امیری: باید اطلاع رسانی کنیم که همکاران هرگونه مشکلی دارند را بتوانند با گروه مطرح کنند، چه در مورد نمره، چه دخالتهای بیمورد در کلاس داری و ...، یا با وبلاگ انجمن مکاتبه کنند و ما هم بیطرفانه قضاوت کرده و واکنش مناسب نشان دهیم. بعضی وقتها حق با شاگردان است و معلم واقعاً ضعف دارد و اجازه حرف زدن و سوال پرسیدن و بحث کردن را به دانش آموز نمی دهد.

خانم فخرائی: باید با همکاری معلمان با سابقه و باتجربه بتوانیم راهکارهای مناسبی را در واکنش به مسائل مطرح شده ارائه دهیم. مثلاً سعی کنیم حداقل حساسیت همکاران و شاگردان را به نمره کم کنیم تا میزان آسیب کمتر شود، و توجه آنها را بیشتر به هدف واقعی که همانا لذت بردن از یادگیری مطالب علمی و فهم بیشتر پدیده های اطراف و سیراب کردن روحیۀ کنجکاوی غریزی است معطوف کنیم.

آقای امیری: سعی کنیم وبلاگ را به طور مرتب تغذیه کرده و نظرات و حرفهای همکاران را سریعاً منعکس کرده و فعالیتهای آنها را پوشش دهیم.

خانم صلواتی: در صورت امکان، شفافتر شرح وظایف دبیر و مدیر را بدانیم و اطلاع رسانی کنیم؛ بدانیم آیا مدیر اجازۀ دستکاری نمره را دارد؟

خانم فخرائی: ما باید برای خودمان هدف و ارزشهای روشن و مشخصی تعیین کنیم و آرمانهایی داشته باشیم و به آنها پایبند باشیم. اگر ما خودمان در مورد آنها توجیه شده باشیم و برایمان مهم باشند سر آنها می مانیم و برایشان مبارزه می کنیم. مثلاً اگر هدف ما این است که قدرت تفکر و استدلال و مشاهده و درک علمی دانش آموزان رشد کند، باید جلوی روشهای میانبر و تستی که هیچ بینشی به آنها نمی دهد و باعث می شود سطحی بار بیایند بایستیم. یا اگر فکر می کنیم نمرۀ داده شده بر اساس معیار درستی است، با رعایت انصاف و کمی دست و دلبازی، سر آن بمانیم و ارفاقهای بیمورد و سفارشی انجام ندهیم. البته اول از همه باید به نوعی رفاقت و تفاهم با دانش آموزان برسیم و آنها را در مورد درستی کارمان توجیه و متقاعد کنیم که این مشکلات را خیلی کم می کند. بعد از آن می توانیم مدیر و افراد دیگری که نتیجه برایشان مهم است را نیز متقاعد و توجیه نماییم.

آقای ابراهیمی حکایتی از تجربیات خودشان را تعریف کردند:

در یک مدرسه با مدیرش مشکل پیدا کردم و کلاس را از من گرفت. تا 45 روز این کلاس معلم نداشت و هیچ همکار دیگری هم حاضر نمی شد به جای من برود. تا اینکه بالاخره همکاری را راضی کردند و او سر کلاس رفت. اما این بار شاگردان از کلاس رفتند! و گفتند ما با آقای ابراهیمی مشکلی نداریم و می خواهیم ایشان سر کلاس برگردند.

در این مثال، هم همکاران و هم دانش آموزان حمایت کننده دبیر بوده اند. این چیزی است که باید فرهنگ سازی شود، و از همکاران عادلانه حمایت گردد، نه اینکه همکاری حاضر شود مثلاً برای جذب شاگرد خصوصی بیشتر، سطح علمی و توانایی تدریس سایر همکاران را زیر سوال ببرد و از آنها بدگویی کند

آقای بدرودخوان: ما هر چه باشیم و هر کاری که بکنیم، باید بدانیم همیشه از طرف عده ای از دانش آموزان اعتراض وجود دارد. ما باید به کار خودمان اعتقاد داشته باشیم و ناامید نشده و کار خودمان را بکنیم.

در انتهای این بحث قرار شد تمامی افراد حاضر در جلسه پیش نویسی از طرح حمایتی نوشته و طی چند روز آینده به دست آقای ابراهیمی برسانند تا پس از جمع بندی، یک طرح کلی جهت اجرایی شدن و طی مراحل قانونی به آقای منجمی ارائه شود

خانم صلواتی و لاهورپور هم مسئول گرفتن شرح وظایف دبیر و مدیر و انجمن اولیاء و مربیان و روند امتحانات داخلی و کلاسی و اطلاع رسانی به همکاران شدند.

در انتها به یکی از اهداف مهم انجمن اشاره شد که همانا ارتقای دید و بینش علمی همکاران و مبارزه با این باور غلط است که چون ما می خواهیم مطالب دبیرستان را تدریس کنیم، پس دانستن در همان حد کافی است! در حقیقت آن چیزی که ما سر کلاس درس می دهیم، مانند قسمتی از کوه یخ است که از آب خارج شده و دیده می شود، اما قسمت اعظم آن بر می گردد به آن دید عمیق و حجم اطلاعات وسیعی که در زیر آن ظاهر پنهان شده و ارائۀ ما را گیرا و تأثیرگذار می کند. ما همواره باید در حال یادگیری مطالب جدید در ارتباط با رشتۀ خود باشیم و به دانش خود عمق ببخشیم. اگر می خواهیم شاگردانی تربیت کنیم که مشتاق علم و یادگیرنده هایی همیشگی باشند و به تحقیقات روز علاقه نشان دهند، باید اول از همه این شوق را در خود زنده نگه داریم.

یکی از راه های دستیابی به چنین هدفی، برگزاری جلسات علمی تخصصی برای دبیران و محققان با مشارکت آموزش و پرورش و دانشگاه است، مانند همانی که اردبیهشت امسال، به مناسبت سال جهانی نور در دانشگاه کردستان برای همکاران و دانش آموزان برگزار شد، و مورد استقبال همکارانی که از این برنامه خبردار شده بودند قرار گرفت. امید که با برگزاری بیشتر چنین همایشهایی و همکاری بیشتر همکارانی که خود در امر تحقیق و پژوهش دست دارند، و حضور پر رنگ تر آنها در این گونه همایش ها، نوعی انگیزه و شوق در تمامی همکاران ایجاد شود.

در پایان قرار شد آقای امیری که دانشجوی دکترای دانشگاه کردستان نیز هستند، هماهنگی هایی با استادشان آقای دکتر کرمی انجام دهند تا یک برنامۀ رصد آسمان شب در امیریه برای همکاران برگزار شود. همچنین برنامه ریزی هایی که در جلسات قبل برای ساخت چند وسیلۀ فیزیکی و به نمایش در آمدن در سالن پژوهشکده تعیین شده بود (1- آونگ، 2- ساعت آفتابی، 3- استفاده از آینه ها)  پیگیری شد.

همچنین قرار شد در وبلاگ برای هر یک از اعضاء کد کاربری تعریف شود تا بتوانند مطالب مورد نظر خود را به اشتراک بگذارند.



نوع مطلب : اخبار، همایشها و نشستهای تخصصی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 26 مرداد 1396 12:00 ق.ظ
بهترین معلم خوب فیزیک فقط و فقط اقای یوسفی هستن ایشون تو.تدریس فیزیک.معجزه میکنن واقعا نمیدونم چطور از ایشون تشکر کنم..........خانم فخرایی هم فقط جواب مطالبی رو میدن که اسم خودشون توش باشه...متاسفم
شنبه 13 خرداد 1396 11:58 ق.ظ
شاید همتون خوب باشید اما از بین همه شماها یکی هست که بهترینه و بهتر از هر دبیر دیگه ای فیزیک رو تدریس میکنه بهتر بگم تو تدریس فیزیک معجزه میکنه نمیدونستم واقعا کجا باید خوب بودنشونو بگم ولی فکر کردم اینجا بهترین جاست چون .......... و اون کسی نیست جز ,اغای یوسفی , ایشون نه تنها بهترین معلم سنندج بلکه به نظر من بهترین معلم دنیا هستن چون فقط به بچه ها فیزیک یاد نمیدن بلکه بزرگی و مهربانی رو یاد میدن خوب بودن ایشون خیلی فراتر از اینه که اینجا با این چند تا جمله تموم بشه بزرگواری های ایشون همیشه تو ذهن دانش اموزانشون میمونه ,ازطرف دوقلوها تقدیم به بهترین معلم دنیا,
شنبه 13 خرداد 1396 11:43 ق.ظ
سلام میشه اینجا یکی شماره خانوم سجادی رو بذاره مطمنم میشناسید چون خیلی باسوادن
یکشنبه 10 آبان 1394 11:47 ب.ظ
با سلام به همکارن عزیز و تشکر از زحمات خانم فخرایی گرامی.
بهاره فخرائی: سلام، خواهش می کنم. موفق باشید
شنبه 9 آبان 1394 01:24 ب.ظ
خیلی زحمت کشیدی ممنون
امیدوارم باتزریق انرژی مثبت به گروه فعالیت تان ثمر بخش باشد
بهاره فخرائی: خواهش میکنم, ان شالله با حضور و همراهی شما بزرگواران
پنجشنبه 7 آبان 1394 10:40 ب.ظ
بادرودخانم فخرایی عزیزممنون از زحمات شما
بهاره فخرائی: درود بر شما. خواهش می کنم عزیزم
پنجشنبه 7 آبان 1394 10:05 ب.ظ
سلام خانم فخرایی عزیزممنون.
ْ

ٍٍِِٰ
بهاره فخرائی: سلام عزیزم، خواهش می کنم.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :