تبلیغات
گروه فیزیک استان کردستان - مطالب مهر 1395
 
گروه فیزیک استان کردستان
درباره وبلاگ


سایت گروه فیزیک استان کردستان
مکانی برای اطلاع از آخرین اخبار
و فعالیت های گروه فیزیک
و به اشتراک گذاشتن تجربیات متنوع
و ارزشمند همکاران علاقمند
به آموزش فیزیک

ایجاد کننده وبلاگ : سیروان مردوخی
مطالب اخیر
جمعه 30 مهر 1395 :: نویسنده : سیروان امیری


تعریف: ارقام بامعنا به تعداد اعدادی اطلاق می‌شود که با توجه به دقت اندازه گیری در حاصل اندازه گیری بیان می شوند. همه اعدادی که به عنوان نتیجه بیان می شوند بامعنا هستند بجز:

1)       همه ی صفرهایی که مقدم بر سایر اعداد می آیند [1] (مثلاً" 00135 و 0/000702  هر دو دارای سه رقم با معنا هستند)

2)      آن دسته از صفرهای که در آخر اعداد می آیند و به وسیله ویرگول هایی جدا می شوند و هدف از آن‌ها صرفاً نشان دادن مرتبه ی بزرگی عدد است [1] (مثلاً 200,000,000 فقط  یک رقم و 106,600 فقط چهار رقم با معنا دارد)

3)     اعدادی که در نتیجه‌ی محاسبات ( مثلا با ماشین حساب)  به دست آمده و بگونه‌ای هستند که با در نظر گرفتن آن‌ها به عنوان ارقام با معنا دقت حاصل از دقت اندازه گیری داده های اولیه بیشتر خواهد بود[1]. ( به عنوان مثال 3/5 دو رقم با معنا دارد و دقت برابر 0/1 است و 4 دارای یک رقم با معنا است و دقت آن  حداکثر مساوی یک واحد است. بنابر این حاصل تقسیم 3/5 بر عدد 4 نباید به صورت 0/875 بیان شود و باید تا کم‌ترین تعداد ارقام بامعنا گرد شود یعنی حاصل باید  به صورت 0/9 بیان شود)

همچنین قواعد زیر برای تعداد ارقام بامعنا وجود دارد [1]:

1)       همه ارقا م غیر صفر با معنا هستند.( مثلاً 66 دارای دو رقم با معنا است)

2)      صفرهای مابین اعداد غیر صفر بامعنا می باشند.( مثلاً 203/40 دارای 5 رقم با معنا است.)

3)     در اعداد   اعشاری همه‌ی صفرهایی که در سمت راست اعداد قرار دارند (چه قبل و چه بعد از ممیز)  با معنا محسوب می شوند.

4)      صفرهایی که در آخر اعداد غیر اعشاری می آیند ( و با ویرگول همراه نیستند) ممکن است جزو ارقام بامعنا باشند و یا خیر. و در واقع برای تشخیص تعداد ارقام با معنا باید اطلاعات تکمیلی در مورد دقت و یا خطای حاصل از اندازه‌گیری به طور صریح بیان شده باشد و یا از نمودارها و سایر داده ها قابل استنباط باشد. ( به عنوان مثال  در صورت وجود نداشتن اطلاعات اضافی عدد 300 می تواند یک، دو و یا سه رقم با معنا داشته باشد زیرا مشخص نیست که صفرهای بعد از عدد 3 خود حاصل اندازه گیری هستند و یا در نتیجه ضرب 3 در عدد 100 به وجود آمده‌اند). در این مورد گاهی برای روشن ساختن امر( و به طور قرار دادی) بر روی و یا زیر  آخرین رقم بامعنا یک خط رسم می شود و بنابراین صفرهای بعد از آن با معنا محسوب نمی شوند . گاهی هم بعد از آخرین صفر یک ممیز می گذارند تا نشان دهند که آخرین صفر نیز با معنا است.( مثلاً 200. دارای سه رقم با معنا است).

5)      در جمع و یا تفریق دو عدد، عدد حاصل باید بر اساس عددی که  دارای کمترین مرتبه ی اعشاری در سمت راست ممیز است نوشته شود و اهمیتی ندارد که تعداد ارقام با معنای هر کدام از اعداد اولیه چه قدر است.

6)      در ضرب یا تقسیم اعداد، باید تعداد ارقام با معنای عدد حاصل با تعداد ارقام با معنای عددی که دارای کمترین تعداد ارقام با معنا است برابر باشد. و اینکه هر کدام از اعداد تا چند مرتبه ی اعشار بیان شده اند اهمیتی ندارد( بر عکس جمع و تفریق!)

نکته ای در مورد  بیان حاصل اندازه گیری همراه با خطا: هر کدام از خطا و یا عدد حاصل از اندازه گیری( همراه با رقم حدسی) دارای کم ترین تعداد رقم سمت راست ممیز باشند، دیگری باید تا همان اندازه رقم گرد شود.

 

ترجمه و اقتباس: گروه فیزیک استان کردستان

 

منبع:

[1] https://en.wikipedia.org/wiki/Significant_figures





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

با سلام و احترام،
برنامۀ زمانبندی و مکان برگزاری باقیماندۀ مرحله دوم دروس جدیدالتألیف پایه دهم و آزمایشگاه علوم جهت اطلاع دبیران محترمی که شهریورماه در مرحله اول به ترتیب در دبیرستان شهید قصری و دبیرستان فرزانگان شهرک پردیس شرکت نموده اند، در زیر آمده است.

برنامه زمان بندی:

آزمایشگاه علوم مختص دبیران زیست و فیزیک (کد دوره: 99505724، 30 ساعت)، در دو گروه صبح (7:45 تا 13) و گروه عصر (14 تا 20):
روز اول: جمعه 30 مهر 1395،
روز دوم: جمعه 7 آبان 1395.

فیزیک رشته تجربی (کد دوره: 99505716، 15 ساعت) و فیزیک رشته ریاضی (کد دوره: 99505715، 15 ساعت):
روزاول: ساعت 15 تا 19 پنج شنبه 13 آبان 1395،
روز دوم: ساعت 7:45 تا 14:30 جمعه 14 آبان 1395.

برنامه مرحله2فیزیک جدیدالتالیف پایه دهم

مکان برگزاری کتاب دهم: دبیرستان شهید قصری، انتهای خیابان حسن آباد
مکان برگزاری آزمایشگاه علوم:دبیرستان فرزانگان شهرک پردیس


قابل توجه همکاران گرامی:
طبق مقررات، همکارانی که در مرحلۀ اول شرکت کرده اند، چنانچه به هر علتی در مرحله دوم شرکت ننمایند، از دوره حذف شده و گواهی ضمن خدمت این دوره برایشان صادر نخواهد شد.




نوع مطلب : اطلاع رسانی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

بارم بندی فیزیك 1 پایه دهم ، رشته ریاضی و فیزیك، سال تحصیلی 96-1395

بارم بندی فیزیک دهم- ریاضی-96-95


بارم بندی فیزیك 1 پایه دهم ، رشته ریاضی و فیزیك، سال تحصیلی 96-1395

بارم بندی فیزیک دهم-تجربی-95_94




نوع مطلب : اطلاع رسانی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


در این جلسه که در تاریخ 14 مهر ماه 1395 در دفتر آموزش متوسطۀ اداره کل برگزار شد، سرگروه ها و اعضای گروه های درسی مختلف استان در حضور آقای نامدار (معاون آموزشی متوسطه اداره کل)، آقای کرمی نیاز (مسئول متوسطه اداره کل)، و آقای عزیزی (کارشناس تکنولوژی و گروه های آموزشی) به بیان دیدگاه ها، پیشنهادها، کاستی ها و راهکارها، و همچنین سیاست های کاری خود در سال تحصیلی جاری پرداختند.



ادامه مطلب


نوع مطلب : اخبار، همایشها و نشستهای تخصصی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 1 مهر 1395 :: نویسنده : بهاره فخرائی


ستاره باران       ستاره باران     ستاره باران

فرارسیدن سال تحصیلی جدید را به تمامی همکاران گرامی تبریک عرض نموده، و برای همگی این عزیزان آرزوی موفقیت داریم.


گل

همکاران گرامی با سلام، شما می توانید از طریق وبلاگ گروه فیزیک استان کردستان:

www.kurdph.mihanblog.com

و همچنین ایمیل گروه فیزیک استان کردستان:

 kurdphysicsgroup@gmail.com

با ما در ارتباط باشید و در جریان آخرین اخبار و فعالیتهای گروه قرار بگیرید.


لینک کانال تلگرام  مشترک گروه و انجمن جهت معرفی به همکاران:

 telegram.me/kurdphysics

وبلاگ انجمن فیزیک استان کردستان:

 www.anjomanphyskurd.mihanblog.com





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :